Engelskaklubben

Share written 2009-09-14 @ 20:07:19

Engelskaklubben är en klubb för ambitiösare Vietnamesiska elever - de som vill lära sig bättre engelska för att få ta del av de fördelar som då erbjuds dem. Engelskaklubben drivs av eleverna själva, eller snarare Sandy.. En stark matriark som är ett organisatoriskt geni, väldigt skärpt och en naturlig ledare. Utöver sitt engagemang i engelskaklubben jobbar hon som extralärare bara för att själv bli bättre på de ämnena hon tutorerar i.

Om Khoa skulle vara hälften så mogen och driven som hon skulle han kunna komma vart som helst eftersom han har så mycket bättre förutsättningar.

Fantastisk kvinna som jag lärde känna genom Khoa..
Sandy, den självklara ledaren för engelskaklubben..

Förutom att prata engelska på engelskaklubben dricker man iste, leker ordlekar, och hittar på berättelser utifrån kort.. Det var i alla fall det vi hann med den här söndagen. Det behöver inte vara så avancerat egentligen eftersom det viktiga är att de tvingas prata engelska, och utveckla sina engelskakunskaper. Jag gjorde allt jag kunde för att berika engelskaklubben men de har inte riktigt samma humor som jag.. ..fast jag börjar bli van:)..

Sandy har förberett med bilder och olika lekar och vi får pappar och låtsaspengar utdelade till oss.. Sen ska vi börja köpa frågor enligt auktionsprincipen och får poäng enligt enkla regler. Självklart vinner mitt lag, de frågor som ställdes var av väldigt västerländsk karaktär. Sandy, som är en Googlare av imponerande mått - enligt legenden - har förmodligen hittat frågorna på en engelsk site.

Andrapristagarna från engelskaklubben.. ..där jag vann:)..
Andrapristagarna - men de är lika glada för det.. Losers...

Ser inte hon till vänster lite ut som Tradera-Mimmi, vår egna lilla Pokahontas? Bilden nedan är från den andra leken där man skulle skapa en historia utifrån några förutbestämda bilder.

Tjejen hittar på en berättelse till bildkorten som hon har blivit tilldelad. Från engelskaklubben i Saigon där Khoa var deltagare..
Är man inte fullt så bra på engelska blir man lätt lite blyg:/..

Förstår mig inte på moment som inte har någon vinnare, men jag såg mig själv som den självklara vinnaren!:)

Vi fick ett enormt stort utbyte av varandra, de fick möjlighet att prata med någon som kan förhållandevis avancerad engelska och jag fick lära mig jättemycket om Vietnam, och några av dess ungdomars tankar, drömmar och funderingar.. Allt sånt som jag älskar att få reda på.

Dumpar några bilder inifrån stället bara för att det var så mysigt där!

Pratande tjejer på engelskaklubben
Tjejer som pratar strunt..


Min lagspelare i tävlingen.. ..som vi vann...


Trappan ner..



Foajen till cafet där engelskaklubben håller till..


Allt eftersom dagen gick så droppade fler och fler av tills vi bara var fyra kvar; jag Khoa, Sandy och en till tjej.. Vi bestämde oss för att runda av efter fyra timmar och åka iväg och äta lite rå fisk.. Vägen dit skulle bli ett blött äventyr visade det sig..




name
remember me?

e-post (publiceras ej)


url/blogg


lämna din kommentar här eller hit me with some feedback..