Vilse i pannkakan och i översättningen..

Share written 2009-09-10 @ 09:48:11

Jag tror jag kan ha tagit mig vatten över huvudet. Just nu är jag mitt i ocivilisationen, men precis som överallt annanstans så finns det ett internetcafe och ungdomar som spelar det där epilepsiblinkande strategispelet.. Det stora problemet är att INGEN pratar engelska.. En annan hemlis som det är läge att berätta - jag önskar någon hade berättat det för mig - det finns inga vägskyltar här:/. Kan det vara ett sätt att förvirra de Uessanska trupperna? Kom igen, kriget är slut! Måste försöka hitta någon riktpunkt.. ..eller ännu bättre, en vägkarta. Försökte hitta en i Saigon, men det var omöjligt. Det fanns bara stadskartor.

Ho Chi Min till Tay Ninh

Easy Rider - fick några bilder från resan.. ..men fick ha dem i min torkpåse emellanåt, då funkade det att ta några kort.. Sen tillbaka i påsen. Kan förklara vad torkpåsen är för er intresserade fotografer om ni vill det..

Jag körde bland annat förbi Cu Chi helt utan att upptäcka det.. Det var första stoppet på min resa så jag blev ganska förvirrad när det visade sig att jag kört förbi den med flera mil. Utanför Saigon pratar folk inte heller engelska, så det är omöjligt att be om vägbeskrivning. Svårt att ens få reda på vad klockan var..

De här killarna var läskiga, men jag behövde vägbeskrivning.. De var skitfulla och drack hembränt..

De här killarna var läskiga, men jag behövde vägbeskrivning.. De var skitfulla och drack hembränt..

Inavlad kille som ville bjuda på hemkoka:)...

De bjöd gärna, men jag var lite orolig för min körning efter det så jag avböjde:/..

Jag vet att jag är i närheten av Tay Ninh, men inte mer än så. Hur tusan ska jag hitta ett hotellrum här ute? Mat är inga problem, det finns försäljare överallt, men vad tusan heter Room For Rent på Vietnamesiska?!?

Är det ens meningen att turister ska vara här ute?:) Var det det här som Khoa försökte varna mig för igår kväll? Jag ritade upp min planerade rutt på kartan för Khoa igår, han bara skakade på huvudet och sa åt mig att jag inte skulle ge mig ut på den här resan. Det var ungefär då jag bestämde mig för att jag visst skulle ut på det här äventyret - till varje pris. När ska jag växa upp egentligen? Han gav mig ett till råd, om jag stöter på polisen ska jag prata Svenska, och det är ju fantastiskt, jag kan ju svenska. Värre för alla andra turister som blir stoppade, vad ska de göra?

Nåja, söndag måste jag vara tillbaka i Saigon, och nog tusan ska jag klara det på något sätt! Håll tummarna för mig!

Kram Alex för att du vill att jag ska komma tillbaka, kul att se att ni fortfarande läser där på kontoret!:)

Ps. Det är sant, jag är sjukt vilse!
Ds.

 


skrivet av Bogman

How about French ?

2009-09-10 @ 10:40:39
skrivet av Körsbäret

Kom hem! Nu!... ;-)

Kram, kram!

2009-09-10 @ 11:36:52
skrivet av Långa Anna

Det är jätteroligt att läsa din blogg! Du skriver som sagt jättebra ;)

2009-09-10 @ 11:38:50
http://annalirsjo.blogg.se/
skrivet av Alexandra

Klart att vi läser och följer dina galenskaper :)



Kulan mår bra :)



ps: Kan ni visa vägen till saigon, här på kartan?



heter : Bạn có thể hiển thị một cách Sài Gòn, ở đây trên bản đồ?



Google översättning is the shit!



Kramar från Stockholm, hägersten

2009-09-10 @ 11:40:36
skrivet av Alexandra

mera meningar:

Ursäkta, vart kan jag hitta hotellrum?



på vietn. Excuse me, nơi tôi có thể tìm thấy một phòng khách sạn?



2009-09-10 @ 11:42:42
skrivet av Therese

Jag skrattar högt och länge.

2009-09-10 @ 12:57:14
skrivet av [email protected]

hahaha, i love it! Inte att du är vilse då.. men det du skriver. good luck!

2009-09-10 @ 14:19:01
skrivet av Torkel

Synd att kameran dog. Hoppas du hittar tillbaka till Saigon. Men vist är det soft att glida omkring på en moppe på landsbygden?

2009-09-10 @ 15:48:17
http://www.codinginstinct.com
skrivet av justdidit

Ja Torkel, det var magiskt.. Helt ofattbart att befinna sig där med bananträden vid vägkanten, risodlare, fiskare och vattenbufflar! Precis som på film!



Tess och Anna, tack för att ni läser:).. Ska försöka prestera några fler guldkorn innan jag åker hem!



Kramar till er alla!

2009-09-11 @ 11:50:01
http://justdidit.blogg.se/

name
remember me?

e-post (publiceras ej)


url/blogg


lämna din kommentar här eller hit me with some feedback..