Dag 2 - Krigsmuseumet och Dinh..

Share written 2009-09-06 @ 16:29:54

Första dagen är ett minne blott och jag kastades brutalt ut från hotellet.. ..med våld.. Begränsad mängd men ändå.. Okej, de höll bara upp dörren för mig, men jag kände vindsuget när de öppnade dörren, så de ville garanterat att jag skulle flyga ner för trappan och slå mig..

Efter det gick jag ut på en marknad där de läskigaste fiskarna ever låg och sprattlade på stora rostfria fat.. Bläckfiskar, levande kräftor som var 15 cm långa, krabbor, ja allt man kan tänka sig!

Strax utanför dök det upp en cyclo-kille.. Det är Äthe prefered way of travellingÄ här.. Lite som fattigmanstaxi. Killen cyklar och så sitter man på en sits framför styret. Jag fick ett pris på 5000 dong (några kronor).. ..för det körde han mig till krigsmuseumet.. Fantastiskt museum! Man gick därifrån och hatade uessanarnas utrikespolitik mer än någonsin.. Det fanns bilder där på uessanska soldater som gjorde sjuka saker, sånt man får mardrömmar av.. Tog några metabilder, men de var lite för vidriga för att någonsin hamna här.. ..tanken var att de skulle det nör jag kommer tillbaka men efter att ha fotat några bilder så ändrade jag mig..

När jag kom ut så var cyclo-killen kvar.. ..Dinh hette han. Han tjatade på mig och jag fick dåligt samvete, så trots att det var något fuffens på gång så lät jag honom köra mig vidare till två pagoder (tempel)..

Efter det tog han mig till en restaurang och jag bjöd honom på ett par öl och vi satt och snackade.. Jag bestälde också något från en meny jag inte förstod, och Dinh var inte så bra på engelska heller:).. När jag fick min beställning så var det någon sorts sniglarÖS... Inte sånna där franska heller, de franska är kokade i smör och kryddor, de här var bara grillade.. De serverades med någon kryddblandning och citron. Smakade lite läskigt och hade en dito konsistens.. Självklart åt jag dock mat!

Efter det ville Dinh att jag skulle skriva att han var fantastisk i hand bok, så det gjorde jag eftersom han var en så trevlig prick..

När jag sedan skulle betala notan så tog restaurangägaren och överprisade mig, men det duckade jag, det rörde sig ändå bara on normalt lunchpris i Stockholm, inklusive fyra öl..

Vad som däremot inte kändes okej var när Dinh började bråka, då var det inte längre bara en blåsning, utan nu var det någon som hade utnyttjat mitt förtroende, och som hade ändrat utlovade priser trots att vi hade diskuterat priset.. Han höjde rösten, jag höjde rösten, sen såg vi ut som två araber som diskuterar priset på en vara.. Jag gav honom sex dollar eftersom han ändå hade tagit hand om mig två timmar, han ville ha 36 dollar.. Även sex dollar var för mycket, men envisast vinner.. ..och eftersom han kände folket i restaurangen ville jag ge honom något för att slippa problem med dem också.. Vi var i djupaste china town, inga vita i närheten, så man vill inte att ens kropp ska flyta upp i Saigon river:).. Nåja, nästa gång ska vara hårdare när jag diskuterar priset! Dessutom ska det inte bli några fler öl här, har fruktansvärd huvudvärk, ska hålla mig till vin, men de är inga vindrickare här:)..

Nu är klockan över 2100 och jag ska bege mig ut och slåss med de prostituerade.. Trist att de blir en så tydlig del av staden på natten.. Det är en väldigt häftig stad nattetid..

Bytte hotell föresten, $50 till $6 och det märks, återkommer om det:).. Får se om jag står ut mer än en natt!

skrivet av Jannica

Om jag inte minns helt fel så får de betalt av de ställena som ni besöker. I Thailand får de t.ex matkuponger och bensin. Plus de som vi turister betalar förstås..

2009-09-06 @ 18:53:41
skrivet av justdidit

Japp, s[ 'r det:)..

2009-09-07 @ 10:01:20
http://justdidit.blogg.se/

name
remember me?

e-post (publiceras ej)


url/blogg


lämna din kommentar här eller hit me with some feedback..