Alla smala tjejer har Anorexia

Share written 2009-11-16 @ 19:16:26

Vad mycket snack det är om vikt.. Jag gillar långa smala tjejer med fasta rumpor och små bröst. Jag tror främst det är tjockisar - som inte är nöjda med sina kroppar - som självrättfärdigar sin övervikt genom att hävda att alla smala är anorektiker. Fixa din egen kropp först, för ytterst få vill vara feta!

En av mina favoritfotobloggare - Emmy Linnea - fick följande kastat eftersig bland kommentarerna i hennes blogg: "Anorexia !! Äckligt !"... What's up with that? Hon är heller inte ensamt offer för tjockismaffian. Själv tycker jag hon är inom alldeles perfekt-intervallet, men hur man än vänder och vrider på det är hon i alla fall INTE anorektisk! Så fånigt att trycka ner någon annan för att man själv inte är nöjd med sin egen övervikt.

Övervikt är ett ställningstagande - gör något åt er egen fetma om ni inte trivs. Har ni tillräckligt bra ursäkter för att slippa engagera er i er vikt så engagera er inte i andras heller.. Kissie är lite enkelspårig med sitt fetmahat, men hon är mycket ärligare än de som anonymt kritiserar folk i kommentarsfältet på andras bloggar. Utöver detta så är det valfritt att läsa hennes blogg, kommentarerna man får är svårare att undvika.


Ej anorektisk - svårt att säga om hon har anorexia dock!
Ej anorektisk - men hon kan ju ha anorexia ändå!

Svårt att veta om tjejen ovan har anorexia, jag tycker i alla fall inte hon är anorektisk.. Har dejtat/varit ihop med tjejer med den kroppsbyggnaden som inte har haft ätstörningar..


skrivet av Egoinas mamma

Jag har smala ideal och håller med dig i vad du skriver, men hon på bilden ser faktisk anorektisk ut. I varje fall om man skall använda måttstocken att om överarmarna är lika smala eller smalare än underarmarna så är man underviktig. Kanske man skulle sluta missbruka ordet anorektisk istället och prata om normalvikt, undervikt och övervikt? När vi pratar om tjocka människor så brukar vi inte säga att de har bulimi (jag vet att de kan vara smala också om de kräker upp maten sen, men vissa är tjocka), varför säger vi då att en underviktig är anorektisk? En del ligger i generna, vissa väger för mycket eller för lite pga sjukdom och sen har vi dagens största problem som är fetman och INTE anorexia.



Jag skrev ett inlägg för en vecka eller två sen där jag påpekade dubbelmoralen i att när man säger att man vill ner 5kg så säger alla "men du är ju inte tjock" (man får inget stöd), men när man har gått upp 10kg då hejar plötsligt alla på en när man vill banta. Varför stödjer de inte i tid i stället?

Oj, nu tog jag av... :D

2009-11-16 @ 19:43:42
http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
skrivet av Egoinas mamma

Sv: No! No! No! Det är faktisk rätt vanligt att norrmän driver med sig själva och DET är inte så vanligt att svenskar gör, åtminstone inte skåningar. Jag fick alla de där Oslo Tingsrätt i ett och samma mail. :D

2009-11-16 @ 19:47:21
http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
skrivet av pimpXprincess

Att överviktiga skulle vara mer bekymrade över sina kroppar har jag tidigare trott, men jag har börjat undra över det där. Jag har blivit smalare än vad jag var förr (inte överdrivet, eftersom jag aldrig har varit riktigt stor) och har faktiskt bara blivit mer bekymrad över min vikt. Eller... inte vikt, eftersom jag inte kollar den. Men kroppsbyggnaden. Förr var jag mer nöjd med mig själv, trots att jag tycker att jag har en finare kropp nu (i och med mindre fett). Jag har analyserat detta och jag tror att det beror på att jag är i ett mellanting. Jag är smal, men inte supersmal. Jag har kurvor, men är inte superkurvig. Det finns så mycket jag vill ändra på. Smalare lår, smalare mage, smalare armar osv. Men ändå vill jag ha former. Och trots att jag är smalare än många (och vill vara smal), så kan jag tycka att många som är större än mig har Mycket finare kroppar. Så jag tror att det handlar om dåligt självförtroende och inte hur mycket/lite fett man har.



Vad gäller väldigt smala människor håller jag med totalt. Man kan inte döma någon för att ha anorexia bara för att den är extra smal. En av mina bästa vänner är underviktig och har problem med det. Hon vill gå upp, men kan inte. Hon är byggd så. Många skulle säkert döma henne för att vara anorektiker med tanke på hur spinkig hon är, men om man tittar på hennes ögon, hållning osv, så ser man att hon är pigg och glad. Anorektiker är mer än bara extra smala.



Oj, vilken lång kommentar det blev...

2009-11-16 @ 19:47:59
http://pimpxprincess.blogg.se/
skrivet av Marcus

haha, jag bor iof längre ut i stockholms förorter... ända ute i enebyberg... Sitt kvar en tågstation efter brattiga djursholm, så kommer du till mitt hood ;)

Sweet, budapest låter inte helt fel!



Anorexia är svårt och svårt att bedöma, men om man ska gå efter under/överarms grejen ser hon anorektisk ut....

2009-11-16 @ 20:10:23
http://murvelburk.wordpress.com/
skrivet av pimpXprincess

Svar: Jo, jag förstod att ditt syfte inte var att påstå att smalt är vackrast.



Jag tycker att det är otroligt synd att man måste hacka på andra för att känna sig bättre. Att det dessutom är mer okej att hacka på smala personer anser jag vara helt fel. "Fan vad smal du är!" är accepterat att säga medan "fan vad tjock du är!" är skandal. Själv tycker jag inte att man ska säga varken eller, eftersom det tär på psyket hos den som får höra det.



Tack så väldigt mycket!

2009-11-16 @ 20:12:48
http://pimpxprincess.blogg.se/
skrivet av justdidit

Enligt "under/överarmsgrejen" som Marcus och Egoinas mamma tog upp så är Karl-Alfred också anorektisk btw:)..



..förlåt, ej skoja om sånt:/.. Har försökt leta efter en definition på anorektisk, finns det en sådan så får jag backa, men jag skulle inte hävde att kvinnan på bilden är anorektisk!

2009-11-16 @ 20:21:17
http://justdidit.blogg.se/
skrivet av justdidit

Enligt "under/överarmsgrejen" som Marcus och Egoinas mamma tog upp så är Karl-Alfred också anorektisk btw:)..



..förlåt, ej skoja om sånt:/.. Har försökt leta efter en definition på anorektisk, finns det en sådan så får jag backa, men jag skulle inte hävda att kvinnan på bilden är anorektisk!

2009-11-16 @ 20:21:59
http://justdidit.blogg.se/
skrivet av Anonym

Varje gång jag startar igång min dator så brukar jag bli så otroligt glad... För på mitt skrivbord så brukar det ligga världens snyggaste, sexigaste hunk i bar överkropp och posa på en lådbil. But today he was for some strange reason, not there. Wtf??? :/

2009-11-16 @ 20:46:02
skrivet av Anonym

Så... Ordningen är återställd och min snygging ligger åter där han ska! Lite rädd bara att någon skall försöka sig på att sno honom igen... :/ Jag kanske borde låsa fast honom på Lánchíd?

2009-11-16 @ 21:10:36
skrivet av Ingel

sv: Aww tack vad gullig du är :)

Han messade faktiskt!! :D hehe :P



Fan vad äckligt att va sådär smal! :S



Puss

2009-11-16 @ 21:34:30
http://ingeljohanna.blogg.se/
skrivet av Gun

Skulle kunna skriva hur mycket som helst om det här, men jag nöjer mig med att säga att jag håller med dig. Man kan vara smal utan att ha anorexia och jag tycker inte man ska slänga ur sig ordet anorektisk till tjejer som råkar vara smala. Dels är det ett hån mot den som är smal av naturen utan att vara sjuk, dels är det ett hån mot dem som verkligen är sjuka i den hemska sjukdomen anorexia.

2009-11-16 @ 21:50:27
http://horni.blogg.se/
skrivet av Femejl

Respekt för din tjej och kvinnor med olika kroppar! Bort med Nakenfoton (ja, i stort sett) och diskussion om kvinnors kroppar!!! Vilken vidrig syn på dina medmänniskor!

För övrigt håller jag med denna "Jag tycker att det är otroligt synd att man måste hacka på andra för att känna sig bättre. Att det dessutom är mer okej att hacka på smala personer anser jag vara helt fel. "Fan vad smal du är!" är accepterat att säga medan "fan vad tjock du är!" är skandal. Själv tycker jag inte att man ska säga varken eller, eftersom det tär på psyket hos den som får höra det."



2009-11-16 @ 22:06:06
skrivet av Mats

2009-11-17 @ 11:38:05
http://chapterandverse.theguild.se/
skrivet av Mats

Nu blev det visst en kommentar utan kommentar, går dom inte att ta bort? Nåväl.



Det jag ville säga var att det jag läst om Anorexi eller Anorexi Nervosa är att det är så mycket mer än den allmänna kroppsvikten.

Det handlar till väldigt stor del om den egna inställningen till mat och eget ätande samt en skev uppfattning om sin vikt och kropp.



Relationen på över/underarm kan möjligen vara en indikator men man ska nog akta sig för att tolka in för mycket i det om det inte finns andra varningssignaler som bland flera, koncentrationssvårighet eller muskelsvaghet.

2009-11-17 @ 11:45:59
http://chapterandverse.theguild.se/
skrivet av Victor

Fast hon är ju förbannat smal :S

2009-11-17 @ 13:20:02
http://vipee.blogg.se/

name
remember me?

e-post (publiceras ej)


url/blogg


lämna din kommentar här eller hit me with some feedback..